Owned-and-operated station

In the broadcasting industry, an owned-and-operated station usually refers to a television or radio station that is owned by the network with which it is associated. This distinguishes such a station from an affiliate, which is independently owned and carries network programming by contract.
The concept of an Owned and Operated is clearly defined in the United States and Canada, where network-owned stations had historically been the exception rather than the rule. In such places, broadcasting licenses are generally issued on a local basis, and there is some sort of regulatory mechanism in place to prevent any company from owning stations in every market in the country. In other parts of the world, many television networks were given national broadcasting licenses at launch; as such, they have traditionally been mostly composed of owned-and-operated stations, rendering a separate notion for such a concept redundant.

Usage of the term in the United States

In the broadcasting industry, the term "owned-and-operated station" refers exclusively to stations that are owned by television and radio networks. On the other hand, the term affiliate only applies to stations that are not owned by networks, but instead are contracted to air programming from one of the major networks. While in fact there may be an affiliation agreement between a network and an owned-and-operated station, this is not necessarily required, and may simply be a legal technicality formalizing the relationship of separate entities under the same parent company. In any event, this does not prevent a network from effectively dictating an owned-and-operated station's practices outside the scope of a normal affiliation agreement; for instance, network programming is very rarely preempted by O&Os except in cases of major breaking news of interest to the O&O's viewing area, despite individual affiliates' rights to do so.
The term "station" correctly applies to the ownership of the station. For example, a station that is owned and operated by the American Broadcasting Company is referred to as an "ABC station" or an "ABC O&O," but normally should not be referred to as an affiliate. Likewise, a station not owned by ABC but contracted to air the network's programming is correctly referred to as an "ABC affiliate"; that is, the station is affiliated with ABC.
However, informally or for promotional purposes, affiliated stations are sometimes referred to as a network station, as in "WFAA is an ABC station" even though that ABC affiliate, in the Dallas-Fort Worth market, is owned by Tegna, Inc. A correct formal phrasing could be, "ABC affiliate WFAA is a Tegna station." Similarly, one may informally refer to "ABC affiliates" in regards to all stations that air ABC programming, or to "the ABC affiliation" in regards to the transfer of rights to ABC programming from an affiliate to an O&O.
Some stations that are owned by companies that operate a network, but air another network's programming are referred to as an affiliate of the network that they carry. For example, WBFS-TV in Miami is owned by the CBS network's parent company CBS Corporation, but airs programming from MyNetworkTV; it is a MyNetworkTV affiliate. Prior to the September 2006 shutdown of the CBS-owned UPN television network, WBFS aired that network's programming; therefore, WBFS was a UPN O&O.
The stations carrying The WB Television Network were another exception. The controlling shares in the network were held by Time Warner, with minority interests from the Tribune Company and, for a portion of network's existence, the now-defunct ACME Communications. While Tribune-owned stations such as WGN-TV in Chicago, WPIX in New York City and KTLA in Los Angeles aired programming from The WB, they did not fit the standard definition of an owned-and-operated station. A similar exception existed when UPN launched in January 1995 by co-owners Chris-Craft and Viacom. Each of the companies owned a number of stations that aired the network. However, the stations were also not considered O&Os under the initial standard definition. This ambiguity ended with Viacom's buyout of Chris-Craft's share of the network in 2000, which came not long after its merger with the previous CBS Corporation. The stations were referred to informally as UPN O&Os.
Following the shutdowns of UPN and The WB, CBS Corporation and Warner Bros. Entertainment became co-owners of the new CW Television Network, which largely merged the programming from both networks onto the scheduling model used by The WB. The network launched in September 2006 on 11 UPN stations owned by CBS Corporation, and 15 WB affiliates owned by Tribune. Certain UPN and WB affiliates in markets where Tribune and CBS both owned stations carrying those networks either picked up a MyNetworkTV affiliation or became independent stations. The standard definition of an O&O again does not apply to The CW, but the CBS-owned stations that carry the network may be referred to as "CW O&Os".
Some O&Os choose to refer to themselves as "network-owned stations" instead, reflecting the fact that while they may be owned by a national network, much of the actual operation is usually left to the discretion of the local station.




In Australia, Seven Network, Nine Network and Network Ten each own and operate stations in the five largest metropolitan areas. These television markets together account for two thirds of the country's population. In addition, Seven also owns and operates its local station in regional Queensland, and Nine owns and operates its station in Darwin. Nine also owns and operates NBN Television, based in Newcastle.
The two national public broadcasters, the Australian Broadcasting Corporation and Special Broadcasting Service, own and operate all of their local stations.


In Japan, commercial terrestrial television is focused on five organizations, known alternatively by either the name of their flagship Tokyo station or a network name.
The four largest of these – Nippon TV, Tokyo Broadcasting System, Fuji TV, and TV Asahi, two of four of them owned by major newspapers and Tokyo Broadcasting System being highly affiliated with The Mainichi Newspapers Company, Ltd. despite the Mainichi's lack of ownership – each own and operate stations in the Tokyo, Keihanshin, Chukyo and Fukuoka metropolitan areas. These four television markets together account for more than half of the country's population. In addition, these four networks also own and operate some stations in other television markets. Most of the Japanese television stations outside the four flagship media markets have affiliates with one of those networks, therefore, they are not owned-and-operated stations. However, in the strict North American definition of "owned by the network", nearly all of those network affiliates would have been classified as owned-and-operated stations, since the networks has controlling shares in those stations. The smaller TV Tokyo clearly owns and operates all of its local stations.
The public broadcaster NHK operates two terrestrial channels, NHK General TV and NHK Educational TV. Both of these channels have some regional stations, all of which are owned and operated by NHK.


In the Philippines, networks such as the former ABS-CBN, GMA Network, and 5 own and operate almost all their local television stations, although a few affiliates also exist. As regional stations simulcast/relay almost the entire programming lineup of their parent network's flagship station, the terms "network", "station" and "channel" can in practice be used interchangeably to refer to either one. Even when a network's local station features programmes that deviate from the flagship station, viewers there may be able to see the flagship station through pay-TV operators.
In addition, networks are often informally referred to using their flagship stations' terrestrial channel numbers. For example, ABS-CBN is referred to as "Channel 2" or "Dos", which corresponds to the assigned channel number of its Manila O&O DWWX-TV. This is applicable even if a viewer receives the network on a different channel number.



, one of Germany's public broadcasters, is actually an umbrella organisation made up of the different regional public broadcasters. This effectively renders ARD a case of where the regional stations own the network. One of ARD's channels, Das Erste, has exactly the same output across the country but each of the regional broadcasters contributes content to it. Meanwhile, each ARD-member broadcaster uses channel 3 to show its own output and lineup in the viewing areas they serve. Within some regional broadcasters, further variations exist for the regional news bulletins. Viewers across Germany are able to view the different regional variations of channel 3 through free-to-air satellite, pay-TV subscription, or through the ARD media library available on ARD's website and mobile app.

United Kingdom

The ITV network is jointly owned by the owners of the local "Channel 3" stations throughout the United Kingdom, which since 2016 have been consolidated into two companies: ITV plc and STV Group plc. This means that officially, the stations own the network, rather than the network owning stations as is the case in most of the other countries listed here. However, since the 2004 creation of ITV plc, which since 2016 has owned and operated all of the Channel 3 licences serving England, Wales, southern Scotland, Northern Ireland and the Channel Islands, most of the operations of the network have been absorbed into that entity. Moreover, the separately owned station serving northern and central Scotland and the ITV plc-owned UTV often deviate significantly from the schedule of the ITV channel as programmed by ITV plc. As a result of this restructuring and other changes in the relationship between ITV and STV, the Channel 3 franchises owned by ITV plc could now be considered ITV owned-and-operated stations, with STV being comparable to an affiliate.
From 1982 to 2010, a somewhat comparable situation existed for the fourth channel allocation, with Channel 4 broadcasting in England, Scotland, and Northern Ireland, and S4C, operated by a separate public authority, broadcasting in Wales. Until the digital switchover in Wales in 2010, S4C's analogue service broadcast primarily Welsh-language programming, along with English-language programming from Channel 4, often on delay. In this sense, S4C could be considered a Channel 4 affiliate, with Channel 4's operations in the rest of the UK being similar to an O&O. Since the digital switchover, S4C has been a fully Welsh-language service, with Channel 4 available in Wales at all times on a separate digital channel.
However, S4C has some ties to the BBC even as the latter does not own the former. The licence fee, which is primarily used to fund the BBC, also partly goes to S4C. S4C's main newscast, Newyddion, is broadcast from BBC Wales' studios. Some other BBC personalities like Huw Edwards also appear regularly on S4C. S4C is also available on the BBC's iPlayer for everyone in the UK.
While BBC One has regional output, the BBC produces all such regional programmes itself, and in this sense all BBC "stations" are owned-and-operated; however, as with the ITV network, there are regional variations in scheduling on this channel between the component countries of the UK. BBC Two used to have a version for Scotland but on 17 February 2019, this variation was discontinued to make way for a new television channel entitled BBC Scotland. Channel 4 offers regional advertising, but otherwise there are currently no regional programming variations on those channels or on any other UK-wide television channels.
Local Television Limited owns and operates several stations across major metro areas in the UK and is seen on Freeview channel 8. Compared to other established services, each of the owned and operated stations has more hours of content that caters to the viewing areas of such.
Unlike in the US, O&Os intended for a certain viewing area are viewable anywhere in the UK. O&Os from other viewing areas are available on Sky and Freesat and the BBC's iPlayer allows users to select the region/viewing area they are interested in and will thus give them the corresponding BBC One feed. BBC Scotland and BBC Alba are available across the UK through the iPlayer. UTV, the ITV O&O for Northern Ireland is available across the UK but users need to add this channel manually to their Sky or Freesat lineup.

Latin America


's public broadcaster Canal 7 owns and operates all of its stations. However, commercial broadcasters like Telefe and Canal 13 have private affiliates outside Buenos Aires.


In Brazil, government regulations limit the amount of stations a television network can own. As a result, the five major television networks tend to have O&Os only in the country's two largest cities, Rio de Janeiro and São Paulo, and rely heavily on affiliates to distribute the networks' programming to other areas of the country. Some markets also have O&Os from one or more networks; for instance, Globo and RedeTV own and operate their stations in Recife, while SBT, RecordTV, and Rede Bandeirantes do not. Smaller television networks, including TV Cultura and TV Gazeta, typically only have one owned-and-operated station.


The major Chilean television networks currently own and operate all of their stations. Canal 13 had an affiliate in northern Chile, Telenorte, until it disaffiliated from the network in 1989.


Due to the lack of an ownership cap in Mexico, some Mexican television networks own and operate all of their stations; a few media companies, such as Grupo Televisa and Azteca own multiple stations in several markets that each carry programming from the various networks that it also owns. However, there are privately owned local stations that still exist, which broadcast programming originating from the stations located in Mexico City.


In 1974, Telecentro was created as a division of ENRAD, a state controlled company used to operate all of the country's radio and television stations. However, private broadcasters still owned the broadcast stations. When satellite transmission links were introduced in Peru in 1989, many affiliates had become repeaters of the main stations based in Lima.

North America


In Canada, due to the population being concentrated to fewer urban centres, as well as more lenient policies regarding media ownership, many television stations have become O&Os. For instance, CTV and Global currently own and operate an overwhelming majority of their local stations ; the few affiliates are located in smaller regional markets like Lloydminster and Thunder Bay.
CBC Television, with its role as the publicly funded broadcaster, has at least one O&O in every single province, as well as CBC North serving the three territories as well as northern Quebec. While the majority of Canadians are served by CBC owned-and-operated stations, the CBC also has some privately owned affiliates, though the number has decreased over the years, particularly since the early 2000s. As of January 2017, no private CBC affiliates remain, and stations that have left the network since the mid-2000s have generally not been replaced. Indeed, the public broadcaster shut down most of its own TV rebroadcast transmitters in 2012, and now relies instead on cable and satellite carriage of its O&Os in regions outside the largest markets.
The CBC's main French-language network, Ici Radio-Canada Télé, is the only French-language network in Canada that has O&Os located outside Quebec. The network maintains an O&O in each province except in Atlantic Canada, where CBAFT previously served the entire region via relay transmitters. The territories likewise now receive programming through cable/satellite carriage of out-of-province O&Os, usually CBFT Montreal.
The other two French-language networks – V and TVA – only have O&Os within Quebec.
Along with the major networks, some media conglomerates also run second-tier television systems. These systems share the same parent companies as most of their local stations, and such stations can be considered O&Os as well. For example, all of CTV Two's local stations are owned by Bell Media. On the other hand, Canwest's E! added a few private affiliates not owned by Canwest in Western Canada prior to its demise in 2009; those affiliates have since joined Rogers' Citytv network.

United States

In the United States, unlike Canada's O&O-heavy geography, the Federal Communications Commission currently mandates that the total number of television stations owned by any company can only reach a maximum market coverage of 39% of the country. Given this restriction, television networks only have O&Os in a fraction of the 210 designated market areas around the country. Periodically, networks may sell O&Os to comply with this FCC restriction.
O&Os tend to be found in large urban centers such as New York City, Los Angeles, and Chicago, and other markets that are typically among the 10 largest in the U.S., although they have also been found in markets as small as Green Bay, Wisconsin and Toledo, Ohio in the past. Some networks and non-commercial religious television networks own the vast majority of their stations, with only a few privately owned outlets carrying their programming.
Owned-and-operated stations used to be common in the days of network radio, however beginning in the 1980s, these radio networks began to be broken up. For all intents and purposes, NBC no longer exists as a radio network, beyond brand licensing and distribution agreements with Dial Global for NBC Sports Radio content. ABC was previously non-existent as well, until 2015 when it relaunched an in-house radio network after Cumulus Media Networks, the then-owners and distributors of the ABC News Radio brand, replaced the ABC News brand with Westwood One News. CBS's radio stations are now a separate company from its broadcast service. In the late 1990s, the original CBS Radio Network was reassigned to then-corporate sibling Westwood One via a series of complicated transactions, absorbing the former Mutual and the original NBC Radio in the process. Westwood One was spun off in 2007 and merged into Dial Global in 2011, with the new company taking on the Westwood One name. Today, CBS maintains separate distribution agreements between Westwood One and Cumulus Media.
However, new radio networks have cropped up with their own owned-and-operated networks. iHeartMedia owns many stations in the top 100 U.S. markets, and in turn feeds them with programming, either from corporate subsidiary Premiere Radio Networks or via internal distribution; in particular, this is done with their talk radio station portfolio. Voicetracking purposes are handled either by internal methods or through their Premium Choice format menus, the latter of which is geared towards small and medium-market stations with air talent selected from stations in larger markets.
Cumulus Media often does the same with its own stations and broadcast service known as Cumulus Media Networks. The Walt Disney Company, which sold off ABC Radio in 2007 to Citadel Broadcasting still owns two networks, ESPN Radio and Radio Disney. ESPN has only a few owned-and-operated stations in mostly major markets, but almost all of Radio Disney's outlets were owned by Disney itself prior to its transition to a mainly digitally distributed service in 2014.
Most religious radio networks, such as Salem Communications, Moody Radio, the Bible Broadcasting Network, and Air 1/K-Love, own and operate all of their stations. The Public Broadcasting Service is not allowed to own or operate any of its stations by way of its ownership model, as its individual member stations own the network instead.


A network's O&Os often share similar branding elements among themselves, reinforcing their common identity as stations owned by the same network; for example, a common shared element among O&O stations involves identifying themselves by combining the name of their parent network with the station's channel number, which started to become a normal mode of branding in the mid-1990s. This kind of sharing may also present some savings to the parent network, as its O&Os can use the same graphics and music rather than to have each station commission their own individual branding package. Examples include the circle 7 logo and the "I Love Chicago " musical signature for local newscasts. Fox also has a set of branding guidelines for both its O&Os and affiliates. Supposedly, NBC and ABC also have branding guidelines for its affiliates, but not as extreme as CBS or Fox; since the 2013–14 season, however, when ABC unveiled an updated version of its logo, all of the network's affiliates are now required to use the ABC circle logo as a part of the station's own logo, which must additionally be approved by the network for use.
Networks in Canada took corporate branding to its logical conclusion; references to local call signs and channel numbers have almost completely been eliminated from the O&Os except during station sign-on and sign-off sequences.
In the UK, the similar O&O branding elements are prevalent in the continuity sequences, especially when a national BBC News bulletin on BBC One is introduced. In here the regional announcer tells viewers "This is BBC One ", as well who will present the national and regional news bulletin. The fonts and graphics styles used in the national news bulletins are mirrored in the regional news bulletins. The format and order of segments of the regional bulletins are almost exactly the same as each other. This is also applicable to the weather segments.
In Sweden where Sveriges Television owns and operates all its stations, the regional news programme segments have identical graphics elements to each other and to the main national programmes they are either part of or follow. For instance, during Morgonstudion, rather than a in-studio presenter stepping in to present the regional news, that segment is a montage of the top regional news reports.
Currently, other television station groups also implement common branding practices among its stations. Some of the branding elements are now used by stations that are not O&Os or even affiliates of a certain network. Likewise, network affiliates may also license graphics packages for use on their newscasts and imaging from their networks to reduce the costs of licensing imaging from other parties; though it has been reduced in usage than in the past, many affiliate stations also license the network's imaging for their entertainment program and news promotions. Nonetheless, such practices and elements can still be traced back to the O&Os, which represented the earliest television station groups under common ownership, before the emergence and proliferation of national station ownership groups in the subsequent decades.

Ties to the networks and sister O&Os

Positions at network O&Os are frequently sought after by those who wish to eventually work for a television network. Indeed, many O&Os have served as a stepping stone for television personalities at their parent networks. For example, former Today and NBC Nightly News presenter Tom Brokaw used to work for NBC's Los Angeles O&O, KNBC, before moving to the network while Matt Lauer and Al Roker worked for NBC's flagship O&O in New York City, WNBC-TV, before becoming hosts on Today. Additionally, Roker had begun his career with NBC at former O&O WKYC-TV in Cleveland, known as a "farm station" which developed talent for the larger O&O stations and network. Another example is BBC London News presenter Emily Maitlis, who joined BBC News 24 and BBC Two's Newsnight in 2006. Although working at an O&O does not guarantee a network job down the line, the on-air presenter or correspondent does potentially receive additional exposure to the network and often a larger audience given that O&Os are often found in the largest media markets.
Presenters and other staff at the O&Os also occasionally take on duties at the network level, alongside their existing capacities at the local level. For example, several local anchors at CTV's O&Os have filled in for Lloyd Robertson in the past on the network's national newscast CTV National News; and weathercasters from CTV's Toronto and Vancouver O&Os present the weather segments on CTV News Channel. A number of personalities at New York City radio and television stations have also done assignments for both a station and a parent network at the same time, due to their proximity to network studios and offices. Likewise, presenters from the network appear on some of their O&O stations' local news bulletins. For instance in the UK, the ITV Lunchtime News presenter also presents the ITV News London bulletin that immediately follows. Another example is BBC's Breakfast, which broadcasts from Media City Salford Quays, the home of BBC North West ; BBC North West Tonight Presenter Roger Johnson presents some Sunday editions of Breakfast.
Parts of a network's operations may also be co-located with one or more of its O&Os. For example, production of Global's national newscast Global National is controlled from its Vancouver O&O CHAN-DT, while CTV's network headquarters are co-located with CFTO at 9 Channel Nine Court in Scarborough, Ontario. NBC's national network operations in both New York City and Los Angeles are housed in the same facilities as their local stations in the respective cities, WNBC and KNBC, and both of these O&Os are considered flagship stations of the network. Moreover, NBC's Washington O&O, WRC-TV, also houses the network's Washington bureau from which Meet the Press and some MSNBC programmes originate from. In the UK, some BBC regional offices are credited for producing some BBC programmes like Dr Who, Question Time, and Bargain Hunt and BBC's flagship morning programme Breakfast shares the same studio as BBC's Northwest Tonight, the BBC's newscast for the region encompassing Manchester, Liverpool, and surrounding areas. In Germany, some programmes that air on ARD's national channel Das Erste are produced by regional stations that are members of the ARD network. The co-location of network facilities at O&Os may also facilitate the production of promo shoots that feature both an O&O show and a network show. For instance, the lead presenters of an O&O's late-night news show may shoot a promo in the same studio with the host of the parent network's late-night talk show. Similarly, a network's offices may thus also show along the corridors promotional posters/billboards for the programmes of the O&O station co-located with it.
In the US, during the early stages of breaking news in an O&O's market that may be of potential national interest, its sister O&Os elsewhere may rely on a correspondent working for the former to provide on-air updates. In addition, the news websites of major networks have local news sections and rely on their O&Os for that. Likewise, the ABC News app on Apple TV has a local news section with video reports prepared by its different O&Os. In connection, the O&Os share their content on each other's website.

Ownership and network changes

In general, an O&O is very unlikely to experience changes in its ownership, since it is often a significant source of revenue for its owner; and since its owner is also its parent network, the chances for an O&O to ever switch networks are also rather low – unless the station is, on the rare chance, sold to another network.
However, in instances where the network finds an O&O to be no longer financially viable, it may choose to sell the station to a new owner or, in severe cases, simply close the station. Even profitable O&Os might be sold off, often as a result of mergers and corporate deals, especially ones which put the network over the ownership limit in its local jurisdiction. In addition, a network might decide to sell some of its O&Os and use the money raised to alleviate financial problems. Depending on the new owner, the station might continue to carry programming from the same network, affiliate with another network, or even become another network's O&O.
The following are examples of transactions involving O&Os: