ARD (broadcaster)

ARD is a joint organisation of Germany's regional public-service broadcasters. It was founded in 1950 in West Germany to represent the common interests of the new, decentralised, post-war broadcasting services – in particular the introduction of a joint television network.
The ARD has a budget of €6.9 billion and 22,612 employees. The budget comes primarily from a licence fee which every household, company and public institution are required by law to pay. For an ordinary household the fee is currently €17.50 per month. Households living on welfare do not have to pay the fee. The fees are not collected directly by the ARD, but by the Beitragsservice, a common organisation of the ARD member broadcasters, the second public TV broadcaster ZDF, and Deutschlandradio.
ARD maintains and operates a national television network, called Das Erste to differentiate it from ZDF, a.k.a. "das Zweite", which started 1963, as a separate public TV-broadcaster. The ARD network began broadcasting on 31 October 1954 under the name of Deutsches Fernsehen, becoming Erstes Deutsches Fernsehen with a corporate redesign in 1984; it adopted its current short name in 1994. ARD's programmes are aired over its own terrestrial television network, as well as on pay television.
ARD also produces two free-to-air channels and participates in the production of Phoenix, KiKa, 3sat, arte, and Funk.
ARD's programming is produced by its regional members , Hessischer Rundfunk, Mitteldeutscher Rundfunk, Norddeutscher Rundfunk, Radio Bremen, Rundfunk Berlin–Brandenburg, Saarländischer Rundfunk, Südwestrundfunk and Westdeutscher Rundfunk ), which operate 54 regional and local radio stations and seven regional TV networks, some of which have opt outs at during the day. Deutsche Welle, Germany's international broadcaster, is also a member of ARD.



public-law broadcasting institutions means broadcasters which are not privately owned and are not governmental radio or TV. ARD is not 'owned by' anybody, particularly not by "Germany". ARD-members like BR are not owned by their Land, either. With the Rundfunkfreiheit, they have an independent position.

1940s and 1950s

The winning Allies of World War II determined that German radio after World War II would not broadcast the same propaganda as the pre-war Reichs-Rundfunk-Gesellschaft. A federal structure, the renunciation of state influence and the avoidance of economic dependence were to be the key of the radio and TV institutions under public law. The legal form of the new entity was Anstalt des öffentlichen Rechts, a non-government and nonprofit organisation with its own administration under the control of two commissions, the Rundfunkrat and the Verwaltungsrat, in which different stakeholders from German public life were represented.
ARD's founding members were Nordwestdeutscher Rundfunk, the station for the former British zone, Südwestfunk, the station in the French zone, and four stations located in the former American sector— Bayerischer Rundfunk, Süddeutscher Rundfunk, Hessischer Rundfunk, and Radio Bremen. The new entity was financed by an obligatory fee which every German household with at least one radio receiver paid. Each station received the money collected in its state. Larger ARD members subsidised smaller ones up to a certain extent.
In 1947, American military governor Lucius D. Clay declared diversity of public opinion as the main aim of post-war media policy. Individuals aligned with the post-war Allied forces in their respective sectors of Germany had a local influence on local regional broadcasters. NDR cites the influence of Hugh Greene on the early years of their organisation.
und Dresden by East Germans. Main transmitters appear in red. Areas with no reception were jokingly referred to as "Valley of the Clueless".
After the creation of individual broadcasting agencies for most German federal states these principles were further consolidated by
Länder broadcasting laws, decisions of the Federal Constitutional Court and state treaties between the Länder. ARD members are thus free of government influence and rely for only a small part of their income on advertising. They are financed mainly from licence fees from radio and TV owners, which are set through a complex political process. The mandated aim of the ARD corporations is not only to inform and to entertain, but also to encourage the integration of various parts of society and allow minorities a say in programming.
In the 1950s the ARD radio services became the major factor of the mass media system in West Germany. As early as 1952 the ARD radio stations had ten million listeners. However, the radio stations operated on a regional level, and it was only the development of a television umbrella that helped the ARD to establish itself nationwide. The broadcasting of a countrywide TV broadcast service was the goal of the ARD from the outset and the go-ahead for this was given at the end of 1952. The same year ARD was admitted as a full active member of the European Broadcasting Union and the "German sound archive", now German Broadcasting Archive, was established as a joint facility of the ARD.
In 1955 the founding member
NWDR split into today's NDR and WDR. The year before the smaller SFB was split off. The first daily news feature, the Tagesschau, went on the air from Hamburg in 1952. The famous 8:00 pm chime and announcement "Hier ist das Erste Deutsche Fernsehen mit der Tagesschau"'' remains an ARD hallmark today. The broadcast attracts an average of 8 million viewers.


After starting with a schedule of a mere two hours per-night, television became more widespread in Germany in the 1960s. Color broadcasts were introduced in 1967. Without competition from private broadcasters, the ARD stations made considerable progress in becoming modern and respected broadcasters. ZDF, a second public television broadcaster with centralized national organization structure, began its programming in 1963, but ARD would encounter no private competition in Germany until 1984. The ARD stations have also been a significant force in German politics; such investigative news magazines as Monitor and Panorama still reach millions of viewers every week. The environmental movement increased in popularity during the 1980s largely as a result of the disclosures made by ARD.
When private/commercial German-language broadcasters were admitted in Germany by federal law in the mid-1980s, ARD television made subtle changes, adapting somewhat by producing programs oriented to a larger audience for their national networks and shifting many cultural and news programs to the regional networks and to newly created niche channels.
Informational television programs and the orientation of "Deutschlandfunk" programs towards the GDR were of importance to the eventual collapse of the GDR. Established in 1974, the ARD bureau in East Berlin made ARD television the most important source of information for GDR citizens, eighty percent of whom could watch what they referred to as "Westfernsehen". Notwithstanding obstruction on the part of GDR authorities and the repeated expulsion of their correspondents, the ARD-Tagesschau and Deutschlandfunk transmitted reports about the Leipzig Monday Demonstrations as early as September 1989.


After unification and the closure of the GDR television service, two new regional broadcasters were established in the East, becoming ARD members in 1992. These were originally the Mitteldeutscher Rundfunk, and Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg. The existing NDR service expanded into the north-east, where it also covered Mecklenburg-Vorpommern. The ORB service has since merged with the former Sender Freies Berlin to become Rundfunk Berlin-Brandenburg in 2003.
Another merger took place between two member organisations of the ARD in 1998. The former Süddeutscher Rundfunk and Südwestfunk became Südwestrundfunk on 1 October 1998.



Today, ARD member stations usually produce their own radio programming. Some ARD member stations usually collaborate for common radio services. Most ARD stations, however, will have at least a news-oriented radio station, a classical-music station, a youth-oriented station, and a cultural station. At night some stations will relay common night programming produced on a rota system by the ARD stations themselves. There are four common night programming services: Nachtexpress/Radiowecker, Nachtkonzert, Infonacht and Popnacht. Most services are on the FM broadcast band, though some services are also available on DAB.
A similar network intended for national coverage is called Deutschlandradio, however Deutschlandradio is not an ARD member – instead Deutschlandradio is controlled by both ARD and ZDF. Deutschlandradio provides two terrestrial radio services: Deutschlandfunk, a news-oriented service, and Deutschlandfunk Kultur, a culture-oriented service. It also provides a science-orientated internet channel:
Deutschlandfunk Nova.
ARD's best known radio station outside Germany is Deutsche Welle, which broadcasts its radio services around the world in many languages, mostly on analogue shortwave radio, online and FM partner stations. Deutsche Welle has no FM distribution in Germany.
"Archivradio" is an ARD internet radio station which streams raw audio material from German sound archives, mainly the ARD radio archives and the DRA. The program is accompanied by a web portal run by the ARD-member SWR, with background information of the original sounds aired.


The main television channels of the ARD are the nationwide Das Erste and seven regional channels operated by the different regional broadcasting institutions. These channels were available on the analogue terrestrial transmitters until the shutdown of the analogue transmitters started in 2003. Das Erste and the third programmes, like the radio stations, are principally funded by licence fees, with a very limited amount of on-air advertising.
Das Erste broadcasts nationwide 24 hours a day, although the schedule does include four and a half hours of joint programming with ZDF each weekday, in the form of the news programmes Morgenmagazin and Mittagsmagazin, which the two organizations take weekly turns to produce.
Audience share :12.5%, from 14–49 years 6.9%.
The regional members of ARD all, jointly or separately, operate their own regional channels, known collectively as die Dritten – before recent rebranding, most of these stations had names like West 3 and Hessen 3. The schedules of these regional channels also include sub-regional opt-outs at certain times, in particular for local news.
ARD has two additional channels as part of their ARD Digital package:
ARD is also involved in several joint venture channels:
The international broadcaster Deutsche Welle also produces television services; however these services are mostly available via satellite.


The Tagesschau, produced by the ARD on a nightly basis, is available on the ARD website as a podcast. Other audio programs from the ARD's members and Deutsche Welle are available as podcasts, through their respective websites.

Institutions and member organizations

Regional broadcaster AbbreviationMain office locationIncome 2004 Year of establishmentRegion of coverage
Bayerischer Rundfunk BRMunich8061949Bavaria
Deutsche Welle DWBonnFinanced through taxes1953International
Hessischer Rundfunk HRFrankfurt3831948Hesse
Mitteldeutscher Rundfunk MDRLeipzig5611991Free State of Saxony, Saxony-Anhalt, Thuringia
Norddeutscher Rundfunk NDRHamburg8921956Hamburg, Lower Saxony and Schleswig-Holstein since 1955; Mecklenburg-Vorpommern since 1991.
Radio BremenRBBremen411945Free Hanseatic City of Bremen
Rundfunk Berlin-Brandenburg RBBBerlin, Potsdam3402003Berlin, Brandenburg
Saarländischer Rundfunk SRSaarbrücken641957Saarland
Südwestrundfunk SWRStuttgart, Mainz, Baden-Baden9221998Baden-Württemberg, Rhineland-Palatinate
Westdeutscher Rundfunk WDRCologne10671956North Rhine-Westphalia

ARD has 32 bureaux across the world, making it one of the world's largest news bureau networks worldwide.
ARD operates several other companies and institutions, sometimes jointly with ZDF:Degeto Film, a television rights trader and production company; the German Broadcasting Archive ; the Institute for Broadcasting Technology, responsible for research and development; the Fee Collection Service, and others.
ARD is a supporter of the Hybrid Broadcast Broadband TV initiative that is promoting and establishing an open European standard for hybrid set-top boxes for the reception of broadcast TV and broadband multimedia applications with a single user interface.

Chairmen of the ARD


"State television" charge

After the ARD withdrew material critical of the Turkish president Recep Tayyip Erdoğan, the magazine Der Spiegel compared this behaviour to the Politburo of the Communist Party of the Soviet Union. "The only thing that worries the delegates to the supervisory bodies was seen as the question whether the group they represent is treated with respect." To get rid of the "annoying image of state radio", Der Spiegel recommends it would certainly be helpful to keep more distance from the government: "'s really hard to find people among those responsible for political reporting who do not find Angela Merkel quite wonderful and would like to share that with the audience every day."

Framing Manual

Claudia Schwartz from the Neue Zürcher Zeitung reported in February 2019 the ARD wanted to liven up the audience with morality. An internal manual from the "Berkeley International Framing Institute" was used in order to make ARD viewers consider their fees less as a compulsory contribution than as a kind of donation to a good cause. Claudia Schwartz commented: "Self-congratulation in the best traditition of state radio one is inclined to write - if this word would not already have been prohibited for some time."