Panorama (British TV programme)

Panorama is a British current affairs documentary programme aired on BBC Television. First broadcast in 1953, it is the world's longest-running news television programme. Panorama has been presented by many well known BBC presenters, including Richard Dimbleby, Robin Day, David Dimbleby and Jeremy Vine., it still retains a peak time transmission slot on BBC One, but without a regular presenter. The programme also airs worldwide through BBC World News in many countries.


Panorama was launched on 11 November 1953 by the BBC; it emphasises investigative journalism. Daily Mail reporter Pat Murphy was the original presenter, who only lasted one episode after accidentally broadcasting a technical mishap. Max Robertson then took over for a year. The programme originally had a magazine format and included arts features. Richard Dimbleby took over in 1955 and presented the show until his death in 1965.
His son, David Dimbleby, later presented the programme from 11 November 1974 – the 21st anniversary of the show. Other past presenters include: Sir Robin Day, Sir Ludovic Kennedy, Sir Charles Wheeler and Jeremy Vine. On 13 December 2010, it was announced that the programme would be relaunched during the new year with no regular presenter.

International versions

Panorama set an example for the German magazine series of the same name, which is produced by Norddeutscher Rundfunk, and broadcast by Das Erste. Panorama started there in 1961 and is one of the leading political magazine shows.

Theme music

The theme music is an adaptation of Francis Lai's "Aujourd'hui C'est Toi", which has run since 1971. Prior to this, from 1968, Rachmaninov's Symphony No.1 in D Minor, 4th Movement, was used, and before that the theme was Robert Farnon's "Openings & Endings".




In 1955, Panorama filmed Christopher Mayhew taking mescaline under medical supervision. The resulting programme was never broadcast, though the footage and transcripts were later released.

Spaghetti tree

Panorama broadcast a famous hoax film about the harvesting of the spaghetti crop on April Fool's Day, 1957.

Salvador Dalí

Broadcast on 4 May 1955, Malcolm Muggeridge talked with Salvador Dalí, the Spanish surrealist artist.

Maggie's Militant Tendency

In January 1984, Panorama broadcast an episode which claimed that three Conservative MPs had links to far-right organisations both in Britain and on the Continent. There was controversy over the editing of the programme: it juxtaposed shots of Howarth wearing a train driver's uniform at a steam railway enthusiasts' rally with the claim that he had attended a fascist meeting in Italy, falsely implying that the uniform he was wearing was a fascist one. In response, Hamilton and Howarth sued the BBC. The Director-General, Alasdair Milne, told the governors that the BBC's defence was "fire-proof" but in late 1986 the acting chairman, Lord Barnett, realised that the programme would not withstand legal scrutiny. Hamilton and Howarth received around a million pounds in libel damages. Former Panorama producer Tom Bower, later stated that the programme had been "woefully misconceived" it had been "lunacy" to attempt to equate the trio "with the widespread Marxist infiltration of the Labour party". He cited the episode as the moment when Panorama "began to lose the plot".

Diana, Princess of Wales interview

Arguably the most famous Panorama programme of all was the 1995 interview of Diana, Princess of Wales by Martin Bashir, which occurred after her separation, when she openly discussed the rumours about her personal life. The programme's filming and planning was subject to extreme secrecy, with Richard James Ayre, the Controller of Editorial Policy, authorising a series of clandestine meetings between Bashir and Diana.

Omagh bombing

One of the most controversial broadcasts of recent time was the "Who bombed Omagh?" programme, which named those suspected of involvement in the Omagh bombing. Deputy Assistant Commissioner Alan Fry of Scotland Yard's anti-terrorist unit SO13 said that the Real IRA attack on the BBC Television Centre could have been a revenge attack for the broadcast.


In 1987, the Panorama programme Scientology: The Road to Total Freedom? for the first time exposed on broadcast television the secret upper-level doctrines of the Church of Scientology, and featured an animated retelling of the Xenu incident of Scientology doctrine.
On 14 May 2007, an episode titled Scientology and Me was broadcast. The journalist John Sweeney presented the edition, showing how the Church reacted to his journalistic investigations, including its reaction when he stated to members that some people describe the organisation as a "cult". At one point during an interview, the presenter lost his temper with a member of the Church of Scientology; an edited portion of this incident was released subsequently by the Church on YouTube and DVD in an attempt to publicise it and raise controversy. However, the 2007 Scientology episode was Panorama's greatest audience since it moved to Monday evening.
A follow-up programme, The Secrets of Scientology, was broadcast on 28 September 2010, presenting proof that the Church had harassed Sweeney during the making of the earlier documentary, with the specific intention of making him react in the way he eventually did, in addition to numerous interviews with former high-ranking members of the organisation who had been subject to harassment.

''Panorama'' and Seroxat

Since 2002, Panorama has made four programmes about the anti-depressant Seroxat :
"The Secrets of Seroxat" ; "Seroxat: Emails from the Edge" ; "Taken on Trust" and "Secrets of the Drug Trials".
"The Secrets of Seroxat" elicited a record response from the public as 65,000 people telephoned the BBC helpline and 1,300 people emailed Panorama directly.
The major mental health charity Mind collaborated with Panorama in a survey of those who emailed the programme. Anonymous findings from the 239 responses were sent to the Medicines and Healthcare products Regulatory Agency.
The second Panorama programme on Seroxat, "Emails from the Edge", included a report of the survey to which the 239 people responded. It showed widespread experiences of suicidal feelings and other severe reactions, very bad withdrawal symptoms and lack of warnings from doctors. After the broadcast users/survivors and Mind protested outside the offices of the MHRA.
On 29 January 2007, the fourth documentary of the series about the drug Seroxat was broadcast. It focused on three GlaxoSmithKline paediatric clinical trials on depressed children and adolescents. Data from the trials show that Seroxat could not be proven to work for teenagers. Not only that, one clinical trial indicated that they were six times more likely to become suicidal after taking it. In the programme, Panorama revealed the secret trail of internal emails which show how GlaxoSmithKline manipulated the results of the trials for its own commercial gain. Access to the documents has been gained as GlaxoSmithKline fights a fraud trial in the US.
Some of these previously secret Glaxo documents featured in the programme were leaked into the internet after the programme's broadcast.

Undercover: Football's Dirty Secrets

On 19 September 2006 Panorama showed a documentary called "Undercover: Football's Dirty Secrets", which alleged payments in English football contrary to the rules of the Football Association, involving:
The Football Association has asked for any evidence as it tries to rid such action from football.

Sex Crimes and the Vatican

On 1 October 2006 Panorama broadcast an episode on Crimen Sollicitationis, a church "instruction" approved by Pope John XXIII in 1962, which establishes a procedure for dealing with child sex abuse scandals within the Catholic Church. It was enforced for 20 years by Cardinal Joseph Ratzinger before he became the Pope. It instructs bishops on how to deal with allegations of child abuse against priests. Critics claim the document has been used to evade prosecution for sex crimes.

Daylight Robbery

Panorama investigated claims that as much as $23 billion may have been lost, stolen or not properly accounted for in Iraq.
The United States Department of Justice has imposed gagging orders that prevent discussion of the allegations. US and other media have reported little on this issue.

Death in the Med

In a programme broadcast in 2010, Jane Corbin investigated what really happened on the ship Mavi Marmara, when Israeli commandos seized the ship as part of the blockade of Gaza.
Abbas Al Lawati, a reporter for Gulf News, who was on the Mavi Marmara during the Gaza flotilla raid, criticised Panorama's reporting of the raid in the documentary, "Death in the Med", stating that it was either a result of "weak journalism" or "deep bias". Nobel Peace Laureate Mairead Maguire, who had also participated in the Free Gaza flotilla, has also accused the programme of a "lack of truth" and "bias" in a letter to the BBC, describing its effects on the families of those who died as a "grave injustice".
"The BBC Trust has ruled that a Panorama documentary about the Israeli boarding of the Mavi Marmara was "accurate and impartial" overall..."

FIFA's Dirty Secrets

On 29 November 2010, three days before voting for the 2018 FIFA World Cup, Panorama broadcast an investigation into bribes by senior FIFA officials.

Undercover Care: The Abuse Exposed

On 31 May 2011 Panorama aired an investigation into physical and psychological abuse suffered by people with learning disabilities and challenging behaviour at Winterbourne View private hospital in Bristol. It showed a number of patients being repeatedly punched, kicked, slapped, pinned down and given cold punishment showers – then left outside in near-zero degree temperatures.
Local social services and the national regulator had received various warnings but the mistreatment continued. One senior nurse three times contacted the national regulator saying he wanted to talk about "abuse" – but heard nothing back. The hospital was shut down.
On 21 June 2011, 86 people and organisations wrote to the Prime Minister, David Cameron about the revelations, "We are aware of the various actions currently being taken within and outside government – such as the DH review and CQC internal enquiry. We hope to make submissions to those both individually and collectively. However, on their own these will not be enough and a clear programme is needed to achieve change."
The prime minister responded saying he was "appalled" at the "catalogue of abuses" Panorama had revealed.
In June 2011 the Association of Supported Living issued a press statement, which was followed up in writing to every member of parliament in the United Kingdom, calling for community-based assisted living services to replace institutional services for people with learning disabilities.
The national regulator, the CQC did a nationwide check on facilities owned by the same company – as a result, three more institutions have been closed.
The CQC also inspected 132 similar institutions and a Serious Case Review was commissioned – some of the roughly ten local and national enquiries were carried out to examine what went wrong, including one by NHS Southwest which was one of the first to be published and list many of the others.
The head of the Care Quality Commission resigned ahead of a critical government report, a report in which Winterbourne View was cited.
Eleven people plead guilty to criminal offences of neglect or abuse as a result of evidence from Undercover Care and six of them were jailed. Immediately after the eleventh person pleaded guilty, the Serious Case Review was published, revealing hundreds of previous incidents at the hospital and missed warnings.
Mencap published a report warning that similar abuse could be going on elsewhere and calling for the closure of all large institutions far from people's families.
The film has also won a number of awards including the RTS Scoop of the year and a BAFTA.
The Daily Telegraph said, "It is impossible to read the details of what went on at Winterbourne View, a care home for the severely disabled in Gloucestershire, without feeling repelled. In the wake of an exposé from the BBC’s Panorama, 11 members of staff were convicted of almost 40 charges of neglect and ill-treatment of those in their care."

Euro 2012: Stadiums of Hate

On 28 May 2012 Panorama examined the issues of racism, antisemitism and football hooliganism which it stated were prevalent among Polish and Ukrainian fans. The programme, titled "Euro 2012: Stadiums of Hate", included recent footage of fans chanting various antisemitic slogans and displays of white power symbols and banners. The documentary recorded antisemitism and monkey noise taunts of black players in Poland. In Ukraine, the documentary recorded Nazi salutes and FC Metalist Kharkiv fans violently assaulting a group of Asian students at the Metalist Oblast Sports Complex, one of the stadiums hosting matches in Ukraine. Panorama filmed former England defender Sol Campbell watching these clips, and then asked him whether he would recommend families go to the Championship. He responded: "Stay at home, watch it on TV. Don't even risk it… because you could end up coming back in a coffin."
The report was then followed up by most of the British media, which published a large number of articles accusing Poles and Ukrainians of racism.
The documentary was criticised as sensationalist, unbalanced and unethical. Jonathan Ornstein, Director of the Jewish Community Center in Kraków, Poland, and who was interviewed for the film said: "I am furious at the way the BBC has exploited me as a source. The organization used me and others to manipulate the serious subject of anti-Semitism for its own sensationalist agenda... the BBC knowingly cheated its own audience – the British people – by concocting a false horror story about Poland. In doing so, the BBC has spread fear, ignorance, prejudice and hatred. I am profoundly disturbed by this unethical form of journalism." The BBC rejected Ornstein's criticism, however, saying: "The context of the programme was made clear to Mr Ornstein both before and during the interview which he kindly agreed to do with the programme makers. Panorama disagrees in the strongest terms that his interview was misrepresented." The BBC reproduced the text of Ornstein's interview, including those parts which were not broadcast, and also pointed out that Ornstein "contacted the programme makers two days after it was broadcast in the UK on 28 May and immediately thereafter running on YouTube. He made none of the comments featured in his statement of Wednesday 6 June. We note that his statement was made following the programme's broadcast on Tuesday 5th June on Polish TV."
Another source used in the film, anti-racism campaigner Jacek Purski said: "The material prepared by the BBC is one-sided. It does not show the whole story of Polish preparations for the Euros. It does not show the Championship ran a lot of activities aimed at combating racism in the "Respect Diversity" campaign. For us the Euro is not only about matches. The event has become an opportunity to fight effectively against racism and promote multiculturalism. There is no country in Europe free from racism. These are the facts."
Black Polish MP John Godson said: "The documentary was biased, one-sided and rather sensational. I have received information that there were also interviews that were omitted by the BBC—for example, interview with the Polish police."
A reporter from Gazeta Wyborcza, Poland's most popular left-wing newspaper, questioned Panoramas practices and said: "I am becoming more and more surprised with what the BBC says. So far it has denied two situations I witnessed. I would not be surprised if the BBC prepared a statement saying that the Panorama crew has never been to Poland."
Ukrainian foreign ministry spokesman Oleh Voloshyn responded that the allegations were an "invented and mythical problem", and that "Nazi symbols can be seen at... any match in England". Polish Prime Minister Donald Tusk stated: "Nobody who comes to Poland will be in any danger because of his race. This is not our custom, as is not pointing out similar incidents in other countries."
The Guardian reported: "Other sources have come forward to say that an interview with a Jewish Israeli player was also cut from the programme because he failed to confirm Panorama
s "anti-semitism" thesis. The BBC interviewed midfielder Aviram Baruchian, who plays for the Polish team Polonia Warsaw. One source who was present said the Panorama journalists had complained afterwards that the interview was "useless". Panorama strongly denies this. It says the interview was not used because Baruchian had only played in the Polish league since January.
Panorama responded to the criticism, saying: "England Fans, the official England Supporters' Club, travelling to Euro 2012 called the programme unhelpful and some Poles in the UK have expressed concern that they have been labelled as racist. But amid all of these accusations against Panorama and the BBC, there is a real fear that the key issue has been missed – the overt and frightening racist and anti-Semitic abuse and violence of the kind broadcast by Panorama is both wrong and deeply upsetting to those on its receiving end. That was the point of the programme. We set out to highlight a wrong. Were the beatings that the students from India sustained in Ukraine's Metalist stadium somehow "exaggerated"? Was the fact that they said the police were of "no use" as they walked off bruised and alone into the Ukrainian night somehow "made up"? Were the monkey chants hurled at the black players we filmed in Poland somehow "sensationalised"?
British columnist Edward Lucas wrote: "Either the allegations against the BBC are a tissue of lies, or the programme-makers have a lot of explaining to rightly decried the use of "Jew" as an insult, but never mentioned that just the same – deplorable – language is used by rival fans against Ajax in the Netherlands or Tottenham Hotspur in Britain. It said ethnic minorities were "all but invisible" – but did not mention that Poland has two black members of parliament. Poland certainly has its problems – but the highly questionable assumptions behind eastern ‘backwardness' and Western ‘progress' went blithely unexamined.
It would be easy to scent a kind of 'orientalism' here: the belief that ‘ex-communist' is synonymous with 'poor', 'nasty' and 'ignorant'. The muddy wastelands of the east are great places to make shocking documentaries. Best of all, because nobody there knows English, you can say pretty much what you like and get away with it. Not any more."
Brendan O'Neill wrote in The Daily Telegraph that England fans had staged "a protest against BBC Panorama's hysterical depiction of Ukraine as a hotbed of racism and anti-Semitism, which they have discovered during their stay in that country to be was the respectable Beeb, echoed by broadsheets, which painted an entire nation "over there" as backward and prejudiced, while it has fallen to everyday fans to poke holes in this xenophobic mythmaking and to point out that there is actually nothing scary about modern Ukraine and its inhabitants. England fans have proven themselves way more racially enlightened than the aloof suits in the current-affairs department of the BBC."
England football coach Roy Hodgson said the racism allegations were "the biggest negativity in England... As a result, I think we’ve lost a lot of fans who didn’t come because of a lot of horror stories about how life would be in the Ukraine and Poland." Hodgson added that he had nothing but positive impressions of Poland and Ukraine.
According to the Dutch daily de Telegraaf, during an open training session in Kraków, Dutch black players were allegedly subjected to monkey noises and jeers, an incident that the Holland captain Mark van Bommel described as a "real disgrace". UEFA acknowledged that there had been "isolated incidents of racist chanting".
However, other Dutch media, including the prestigious daily de Volkskrant, have reported that the allegations of monkey chants were made up. According to the newspaper, the coach of the Dutch team has made several statements to the BBC that he had not heard the supposed chanting, nor did the rest of the team. According to de Volksrant, the story was sensationalised by de Telegraaf.
Jessica Elgot wrote an article in The Jewish Chronicle headlined "I went all the way to 'racist' Kiev and all I got was love" reporting how "By-and-large, no one understood why we were going. Friends raised their eyebrows in horror, before inquiring if we had seen "that Panorama programme". My grandmother politely inquired why we wanted to go to "that shmatte place". As I left for the airport, I got a sweet good-bye text from my house-mate. "Have a lovely trip. Please don’t get Jew-bashed."
Irish football fans filled 14 pages of their blog with praise for Poland and Ukraine, many of them highly critical of the BBC and Panorama
The Daily Mirror commented: "The biggest plus of Euro 2012 must be the scaremongering presented by BBC's Panorama of violence and terrible racism in Poland and Ukraine largely proved to be just that. If you do not believe me, then take the word of Gary Lineker who did not mind taking a swipe at his BBC bosses to point out how friendly and accommodating the locals have been. Ahead of Spain’s semi with Portugal, Lineker tweeted: 'Donetsk is a lovely town with friendly folk. Pre-tournament scaremongering way off the mark.'"
Tim Black, senior writer at Spiked, speculated that "What seemed to drive ‘Stadiums of Hate’ was not an intention to deceive, exactly. It was something else: an overriding willingness to believe the worst about people from ‘over there’. The East European ‘they’ are not like ‘us’, the programme seemed to be saying: they are less developed, less socially advanced; they need our moral lessons, our anti-racist schooling. Amid the apparent social backwardness of Poland and Ukraine, the multicultural, cosmopolitan superiority of Western Europe can shine through. And we in Britain can bask in its glow."
The deputy mayor of Kraków, referring to the incidents of racism and anti-Semitism broadcast by Panorama, said: "We believe that, step by step, the clubs will also take more responsibility for this kind of activity at stadiums". Adam Bulandra, project coordinator of the Interkulturalni Foundation and co-author of Kraków's new anti-racist strategy said: "The local community does not react properly to this problem, it does not actively oppose the incidents that happen, that's why they are so visible, and we want to change this situation." A spokesperson for Poland's Ombudsman for Citizens' Rights, noted that while there may seem to be only a small number of racist incidents in Poland, that 80 percent of racist crimes go unreported in the country.
In 2014, Jewish News and other news organizations reported that during the making of the documentary, host Chris Rogers had been filmed giving a Nazi salute while marching in front of the crew. Rogers was reprimanded by the BBC, apologized and had not been re-hired by the Panorama program for two years after the incident.

The Mind Reader: Unlocking My Voice

This Panorama Special broadcast on 13 November 2012 showed the pioneering work being done by scientists to help patients who have suffered severe brain injuries. The film told the stories of a group of patients and their families, and showed the revolutionary efforts made to help them communicate with the outside world. The film included the story of Scott Routley, a Canadian man in a persistent vegetative state for more than a decade who was able to tell doctors he is not in any pain.

North Korea Undercover

North Korea Undercover was filmed in North Korea in late March 2013 by a 3-person team that accompanied a group of students from the London School of Economics. The trip was organised through the Grimshaw Club – an international relations club affiliated with LSE – by Tomiko Sweeney, the wife of John Sweeney. The North Koreans, who require permission for entry by journalists, and who have jailed journalists who have attempted unauthorised entry, were not informed of the BBC team and failed to recognize John Sweeney, calling him "professor." The degree to which the students were informed led to a difference of opinion between the institutions later, with the BBC maintaining that less than full disclosure was a measure taken to protect the students in the event of discovery. Sweeney and his wife were accompanied by a BBC cameraman.
Subsequently, however, a public statement signed by six of the 10 LSE student participants on the trip said that "We feel that we have now been put in more risk than was originally the case, as a result of the LSE's decision to go public with their story". They also indicated that they had no objection to the broadcast of the BBC Panorama documentary and that they were satisfied with how the BBC handled the trip.
According to Gianluca Spezza, an informed critic and one of the directors of NK News, the documentary was of low quality, comparable to many of the videos frequently taken by tourists and posted to YouTube. In addition, according to Spezza, the undercover filming had a detrimental effect on responsible efforts to engage in legitimate cultural exchange and development of mutual understanding.

Contaminated Blood: The Search for the Truth

Originally broadcast on 10 May 2017, the 1-hour special episode examined some of the events surrounding the Contaminated Blood Scandal whereby Haemophiliacs were infected with Hepatitis C & HIV via Factor VIII medicine products.
The programme featured former Health Ministers Andy Burnham and David Owen, both were critical of successive governments roles in the scandal, with the former suggesting it was "criminal". Professor John Cash told the programme that the truth about the Scandal in England & Wales "has not yet been told".
One of the victims' sons, Jason Evans, told the programme he was now taking legal action, which was subsequently billed by the press as a "Landmark Legal case". In the days after the programme, he was joined by hundreds of others and the situation is on-going.

Is Labour Anti-Semitic?

There was media significant coverage, even prior to airing, for this hour-long episode, which premiered on 10 July 2019 and explored allegations of antisemitism in the UK Labour Party. During the programme, eight former members of Labour party staff said that senior Labour figures had intervened to downgrade punishments handed out to members over antisemitism.
The programme was presented by John Ware and produced by Neil Grant, both of whom also worked on a 2015 Panorama programme, Labour's Earthquake. Grant, who had been a teacher at JFS and London Labour Party activist, also produced a 2016 Dispatches programme, Battle for the Labour Party. Both programmes were strongly criticised by supporters of the party leadership for their hostility to Corbyn and the left.
The programme was criticised by groups such as the Media Reform Coalition, Jonathon Cook, The Canary and the website PressGang, who alleged a lack of alternative views, use of partial quotes and unjustified assumptions. Ken Loach called it "probably the most disgusting programme I’ve ever seen on the bought the propaganda from people who were intent on destroying Corbyn.” The Labour Party itself criticised the programme prior to broadcast and issued the following statement afterwards:

"The Panorama programme was not a fair or balanced investigation. It was a seriously inaccurate, politically one-sided polemic, which breached basic journalistic standards, invented quotes and edited emails to change their meaning. It was an overtly biased intervention by the BBC in party political controversy. An honest investigation into antisemitism in Labour and wider society is in the public interest. The Panorama team instead pre-determined an answer to the question posed by the programme's title."

A Labour Party spokesman further accused staff featured in the documentary of being "disaffected former officials... who have always opposed Jeremy Corbyn’s leadership, worked to actively undermine it, and have both personal and political axes to grind." However, Labour Party staff represented by the GMB Union voted 124-4 to demand the party apologises to the former staff. John Cryer, Chair of the Parliamentary Labour Party, said that attacking former Labour staff who appeared on the documentary was "a gross misjudgment". Five of the staff featured announced their intention to sue the Party, claiming that Labour's response breached its commitment to protect the rights of whistleblowers and 'defamed' them.
The Labour Party submitted a formal complaint about the programme to the BBC, which received around 1,600 complaints in total. The BBC’s Executive Complaints Unit rejected these complaints. Over 20 complaints of bias were taken to Ofcom, who ruled that the programme had been "duly impartial" and had given appropriate weight to Labour's position.
In April 2020, an unpublished 860 page Labour Party report on the handling of antisemitism intended for an investigation by the Equality and Human Rights Commission, according to Sky News, "singles out for criticism some who gave whistleblower evidence to last year's highly-critical BBC Panorama investigation on antisemitism within Labour. These include the former General Secretary Lord McNicol and the former acting head of the governance and legal unit, Sam Matthews." Sky News quotes the report as urging the EHRC to "question the validity of the personal testimonies" of former members of staff and to "focus instead on the documentary, primary-source evidence that the Party has made available".
In July 2020, the Labour Party, now under the leadership of Kier Starmer, retracted in full the allegations it had made about both John Ware and the participants in the Panorama documentary, which it conceded were false, issued a formal apology, and agreed to pay damages and costs, estimated to be around £600,000.

Has the government failed the NHS?

Broadcast on 27 April 2020, this episode, conducted by reporter Richard Bilton, investigated the UK Governments alleged failure to stockpile critical equipment such as PPE, and the impact this has had on the management of Covid-19 within the NHS. The investigation also examined the reversal of the designation of Covid-19 as a "High consequence infectious disease" and the simultaneous downgrading of PPE guidance. It was intimated that the decision making was fuelled, in part, by the lack of suitable equipment in the stockpile.
Among the interviewees was public health expert and long-time Labour Party member, Professor John Ashton, who described the findings as "breathtaking" and stated;
"The consequence of not planning; not ordering kit; not having stockpiles is that we are sending into the front line doctors, nurses, other health workers and social care workers without the equipment to keep them safe".

Attempted censorship by security services

In December 2011, it was revealed that former BBC Director General Sir Ian Trethowan had met with the chiefs of MI5 and the Secret Intelligence Service about an episode of Panorama dealing with the security services in 1981. He showed a video recording of the original programme to Bernard Sheldon, then legal adviser to MI5. The latter suggested cuts to the programme and Trethowan asked the head of BBC News to reduce the programme to half its length.


The scheduling of Panorama has, since the 1980s, often been a subject of media debate and controversy, due to the duties of the BBC to provide both, on the one hand, entertaining programming that appeals to a mass audience, and on the other serious journalism that might have a narrower audience. In February 1985, with the programme being watched by an average audience of just 3.5 million viewers, Controller of BBC One Michael Grade moved the programme from its traditional prime time 8.10 pm slot on Monday evenings back to 9.30 pm, after the Nine O'Clock News. Despite many protests about this move in the media, Panorama remained in this slot until 1997, although two of Grade's successors, Alan Yenotob and Michael Jackson, were known to be unhappy about running 70 continuous minutes of news from 9 pm. In May 1997 the Acting Controller of BBC One, Mark Thompson, did move Panorama back half an hour to 10 pm, to make way for the sitcom Birds of a Feather, which opened the BBC to criticism that it was sidelining serious content in favour of lighter programming.
In 2000, the programme was moved again, with the 10 pm timeslot no longer available due to the transferring of the BBC News from 9 pm to the later slot. Panorama was moved to Sunday nights, after the news, usually shown at around 10.15 pm – labelled by some critics as a "graveyard slot". The number of editions made per year was also reduced, which attracted press criticism for the BBC in general and its Director-General Greg Dyke in particular, as Dyke was the driving force behind the schedule changes. The incoming Controller of BBC One, Lorraine Heggessey, defended the move, claiming that the programme's audience would have "dwindled" had it remained on Monday nights.
In January 2007 Heggessey's successor, Peter Fincham, moved Panorama back from Sunday nights to a prime time Monday evening slot at 8.30 pm, although it was now shorter than it had previously been, running to half an hour. This decision was at least partly in response to a demand from the Board of Governors of the BBC for the channel to show more current affairs programming during prime time.


A series of Panorama Transcripts, dating between 1958–1961, are housed at the British Library. The papers can be accessed through the British Library catalogue.