Digital First Media

MNG Enterprises, Inc., doing business as Digital First Media and MediaNews Group, is a Denver, Colorado-based newspaper publisher owned by Alden Global Capital.


MediaNews Group was founded by Richard Scudder and William Dean Singleton. Both had experience in the American newspaper industry. Scudder ran the Newark News, a newspaper founded by his grandfather. Singleton had begun his career as a reporter when he was 15, for a small-town Texas newspaper and subsequently became the president of Albritton Communications, a newspaper conglomerate in Texas.
Based in Denver, Colorado, Scudder and Singleton purchased their first newspaper in 1983. They incorporated MediaNews Group in 1985, with Singleton as CEO and Scudder as chairman. The company began to purchase small local newspapers that were undergoing financial troubles. In 1987, the company made its first major acquisition: the Denver Post. Ultimately, it became one of the largest newspaper companies in the United States. It operated 56 daily newspapers in 12 states, with combined daily and Sunday circulation of about 2.4 million and 2.7 million, respectively. The company owned KTVA, a CBS affiliate in Anchorage, Alaska, from March 2000 to October 2012, and radio stations in Texas.
Singleton was a pioneer in "clustering": cutting jobs at individual newspapers and consolidating functions at a hub near a cluster of newspapers. For example, the Alameda Newspaper Group in suburban San Francisco in the mid-1990s had a central newsroom in Pleasanton, California, that did all the copy editing, layout and page makeup for five daily papers. Upon acquiring the diverse group of papers, Singleton consolidated several news sections to one local office away from the metropolitan area, having a few reporters do the job of many people.
Singleton soon earned the nickname "Lean Dean" for his slashing of jobs through clustering. His tight-fisted methods were later adopted as the preferred model by Alden Global Capital and other hedge funds that took over near-bankrupt newspaper companies.
In August 2006, Singleton took out around $350 million in loans to purchase four newspapers from McClatchy Company. Among those providing the loan was the Bill and Melinda Gates Foundation. It came out of bankruptcy in March 2010 under the majority ownership of its lenders. The MediaNews creditors then removed Media News president Jody Lodovic and its chairman, William Dean Singleton, was reassigned to the position of “executive chairman of the board." The Singleton-Lodovic appointees to the MediaNews board were replaced by new directors representing the stockholders group led by Alden Global Capital, a hedge fund firm which has acquired a large, though not controlling, stake. Several interim executive positions were also filled by people related to Alden or its parent, Smith Management LLC. MediaNews became managed by Journal Register's Digital First Media.
As of 2012, the combined newspapers and online media outlets managed by the company had 66.6 million readers. In 2017, the company was ranked third-largest among the newspaper groups in the country. Alden Global Capital has been accused of "strip mining" its newspaper holdings. In October 2017, the company's CEO, Steve Rossi, stepped down from his position. In February 2018, Digital First Media put in a $11.9 million winning bid to purchase the Boston Herald.
In March 2016, a bankruptcy judge approved the sale of Freedom Communications and its two major newspapers, the Orange County Register and the Riverside Press-Enterprise to Digital First Media. The papers were integrated into Digital First Media's Los Angeles Newspaper Group, which was renamed the Southern California News Group on the same day.
In November 2018, DFM announced plans to lay off 107 staff from its Colorado Springs, Colorado financial services operations, as it outsources the work to Genpact starting December 28.
In January 2019, Digital First Media acquired 7.5% of Gannett's public stock, and made an unsolicited bid to acquire Gannett for $1.36 billion. On February 4, 2019 Gannett's board "unanimously rejected" the offer, saying "that MNG does not have a realistic plan to acquire Gannett". On February 11, 2019, Gannett issued a press release accusing Digital First Media of engaging in a proxy fight. After a failed attempt to place 3 nominees on Gannett's board of directors through a proxy vote on May 16, 2019, DFM reduced their stake to 4.2%. In August 2019, GateHouse Media ultimately announced its intent to acquire Gannett instead.
On Feb. 5, 2020, MediaNews Group purchased the assets of Red Wing Publishing/Big Fish Works. The sale included the Hutchinson Leader, the Litchfield Independent Review, the International Falls Journal, the Lakeshore Weekly News, the Chanhassen Villager, Chaska Herald, Eden Prairie News, Jordan Independent, Shakopee Valley News, Prior Lake American and the Savage Pacer.
In April 2020, the two of west metro newspapers - The Eden Prairie News and Lakeshore Weekly News bought earlier in 2020 by Digital First Media, announced their closure at the end of April 2020 due to a decline in advertising revenue during the coronavirus outbreak.


Daily newspapers

Daily newspapers owned by MediaNews, alphabetically by state and hometown, include:

Weekly newspapers

Some of the weeklies owned by the company:
Other MediaNews properties include:
MediaNews Group is known as a cost-cutter in the newspaper publishing industry. The company has a reputation for buying smaller daily newspapers in a single area and consolidating their operations, including sharing staff writers and printing facilities. As a result of the cost-cutting, some former employees say that the newspapers are focused on making a profit to the detriment of good journalism.
William Dean Singleton was quick to point out MediaNews's commitment to print journalism but resisted efforts to develop online web sites for his newspapers, believing print would remain the format favored by readers. The Berkshire Eagle editor David E. Scribner, two years after MediaNews bought his newspaper, said the staff realized Singleton had miscalculated the impact of the internet and attributed the downward spiral of his media properties to his short-sightedness.
In recent years similar criticism has been aimed at the new organizational structure under Digital First Media. The Denver Post editorial staff and others have criticized the owners of hedge fund group, Alden Global Capital. Alden has a reputation for cutting costs by reducing the number of journalists working on its newspapers as Singleton had done and March 2018, The Washington Post called Alden "one of the most ruthless of the corporate strip-miners seemingly intent on destroying local journalism." Alden has additionally received critical coverage from its editorial staff of the Denver Post and described Alden Global Capital as "vulture capitalists" after multiple staff layoffs.

Pension fund controversy

The company has been criticized for investing its employee pensions in funds managed by its parent company, Alden Global Capital.

Antitrust allegations

On July 14, 2006, San Francisco businessman and real estate investor Clint Reilly filed a lawsuit against MediaNews Group and San Francisco Chronicle parent Hearst Communications, alleging that the two companies have been conspiring to control advertising rates, a violation of antitrust laws. In November 2006, Reilly's attorney presented to U.S. District Judge Susan Illston a letter from Hearst senior vice president James Asher to MediaNews President Jody Lodovic that said the two companies agreed to "offer national advertising and internet advertising sales for their San Francisco Bay Area newspapers on a joint basis, and to consolidate the San Francisco Bay Area distribution networks of such newspapers...." Illston, suggesting she had been misled by the companies when they said they had not been collaborating, issued a 14-page ruling forbidding Hearst and MediaNews from working together on national advertising sales or distribution.
On December 21, 2006, the San Francisco Bay Guardian and nonprofit Media Alliance filed suit to make the details of Reilly's lawsuit—and MediaNews and the Chronicle's response—public. As a result of the filing, many documents in the case were voluntarily disclosed by the defendants. The judge allowed redacted versions of two more documents to be released. She kept 17 others under seal. One of the documents unsealed was the deposition of Hearst's Asher, who says that as of September 2006, his company had recorded cumulative losses of $330 million on its investment in the Chronicle, which it acquired in mid-2000. He said Hearst proposed selling the Chronicle to MediaNews, but MediaNews didn't offer enough money. Asher also said Hearst and MediaNews have discussed working together for years. Although the trial was scheduled to start Monday, April 30, 2007 in U.S. District Court in San Francisco, the parties announced Wednesday, April 25, 2007 that a settlement had been reached.